4 Ekim 2007 Perşembe

Önce Alışveriş, Nerede "FİŞ"??

Yaklaşık 2 haftadır kafamda dönen, bir türlü "Cehaletim ortaya çıkmasın" diyerek kimselere soramadığım, susup içime attığım bir merakla yanıp tutuşuyorum. Ancak artık "Merakım"ın ağır basması sebebiyle buradan sizlere sorup "Cehaletim"i gidermenizi rica ediyorum...
Akranlarım ve büyüklerim gayet iyi hatırlar. Bir zamanlar "Devlet"in başlattığı ve halkı bilinçlendirme konusunda gayet amacına uygun bir reklam serisi vardı. "Önce Alışveriş, Sonra Fiş" sloganıyla alışverişlerde kayıt dışının azalması, halkın bu konuda bilinçlenmesi için türlü türlü reklamlar yapılmış ve büyük ölçüde amaca ulaşılmıştı. Şahsen ben o reklamalrdan sonra sakız için bile fiş ister olmuştum...
Tabi zaman değişti, teknoloji ilerledi...Paranın yerini Kredi Kartları aldı. Şimdilerde ise son moda"Garanti trink"...Reklamlarını sık sık görüyoruz, güzel ve işlevli bir uygulama(mı acaba??)... Yalnız benim kafam "Başlık"tan da anlaşılacağı üzere farklı bir noktaya takıldı. Tam olarak şu şekilde;
"Reklamlarında eleman geliyor,trink okutuyor( ki kasıla kasıla, kasiyeri iplemez, muhattap olmaz bir halde) basıp gidiyor.

Eeeee hani "Fiş"???

Kardeşim bizim ülkemizde yıllarca çalışıldı uğraşıldı bilinçlensin diye millet, hatta 4-5 ay öncesinde kampanya başlatıldı Maliye bünyesinde "100 fatura ve ya Fiş getirene çekilişle Laptop" şeklinde. Eeee bu reklamdan sonra gayet "Özenti"liğe yatkın bir ülke olarak, "Şekilcilik" adına fişi umursamadan reklamlardaki gibi basıp giden sayısı bir hayli olacaktır.
Kimse sakın, "Ya o reklamın amacı farklı, hem orda fiş aldığını görse ne olur görmezse ne olur, orada fiş almadı diye biz de fiş almamazlık edecek değiliz ya, o kadar da aklımız çalışıyor" demesin. Diyen varsa, onlara öncelikle "Thank you for smoking / Sigara İçtiğiniz İçin Teşekkürler" i izlemelerini (özellikle de Hollywood filmlerinde ufak ayrıntılarda yer alma karşılığında ödenen tonla para ile ilgili kısmını) , biraz da psikoloji incelemesi yapmalarını tavsiye ederim. Nasıl dizilerdeki silahlı kişiler, halkımızı "Delikanlılık" ayağına maganda haline rahatça getirebiliyorsa, bu tarz reklamlarda "Duyarlılığı", "Bilinçli Kişi" sayısını hızla azaltıyor, farkında bile değiliz... Magazin programlarını, sabah programlarını bizleri yozlaştırdığını söyleyerek protesto eden (ve ya ediyormuş gibi davranan) bizler, biraz da reklamları irdelesek nasıl olur acaba...???

Not: Belki belirli bir sistem gereği fişsiz alışveriş yapılıyordur bu "Trink" ile diye düşünüyorum, en azından bir umut diyerek... Lütfen bu konuda;

BİRİ BENİ AYDINLATSIN!!!

8 yorum:

Adsız dedi ki...

Ömicim helal sana ya Garantiye yolla bunu merak ettim de ile çok alakalı soru valla bravo

...Aslı Cadısı... dedi ki...

şimdiiiiii ömerr ben bunları yazıcam ama soruna cevap veremicem şimdiden anladım:) bende merak ettiklerimi sorcam cevaplayan bi çırpıda banada cevap versin:)

şimdi bu trink kartların kullanım limiti 30 ytlymiş ya..tut ben telefonumu çaldırdım o üstünde yapışık olan yeşil şeyde orda..yada cikletten çıkmış kılıklı saat görünümlü şeyi biyerde unuttum ( gerçi kullanırmıyım böle bişi yani telime yapıştırırmıyım yada takarmıyım koluma bilmiyom) artniyetili biri aldı kullandı banamı geçicek (kibar versiyonu bu)harcamalar... yani kredi kartı gibi bunuda kapattırabiliyomuyuz yoksa 500 ytl limitli kredi kartı borcun duruyo 30 ytlyimi dert ediyosun diyolar:)

yada 30 ytl ne ki canım 30 ytl üstüne fiş veririz mi diyodurlar:)

bide fiş vermiyolar diyosun hani ipleyip sallamadan muhattap olmadan geçip gidiyolar ya bizim marketlerde durum böle olmazki yani hadi telefonla konusuyom sen okut şurdanda beni oyalama deme şansın olmuyo..önce ödemeyi alıyolar ne şekilde olursa olsun arkasından poşet veriyolar ve o fişi illa sen kapıdan çıkmadan ya sana veriyolar yada kasanın oraya bırakıyolar:)alıp almamak sana kalıyor:)

bide fiş almayın kredi kartına 3 değil 4 taksit yapayım diyenler var onları napcaz bu trink onlardada geçerlimi acaba:)

bide ben fiş almıyorum alsamda atıyorum..yani hususi fiş istemem verirlerse alırlar:) yani aslında pekte benlik bişi değil bu fiş olayı:)

h k dedi ki...

şimdiiiiii,
kredi kartıyla yapılan alışverişlerde dükkanlar seve seve fiş kesmek zorundadırlar, çünkü bankada zaten kayıt altına alınan harcama kontrollerde eksikliği en kolay anlaşılacak harcamadır hem de kurulu kuruluna yazılır bu fişler, o yüzden o cool abimiz fiş almasa da kasiyer kızımız fişi alıp direkt çöpe atıyor ya da bir şirket muhasebecisine gider olarak kaydetmesi için veriyordur. yani orda bir fiş var uzakta gitmesek de görmesek de:)

Ömer dedi ki...

hüseyin kesinlikle bu hususta aydınlatmış oldun beni. Çok sağol...
Ama bir diğer sıkıntı da niye insanların fişe olan zoraki isteklerini, şevklerini arttıracak şekilde bir reklam olsaydi fena mı olurdu yani bu duyarsızlığa neden bir şey denilmez :P
Bu Duyarlılığı Halkımız Adına senden rica ediyorum Hüseyin bu duyarlılığı da içeren bir reklamı halkımıza sun da "Reklam Nasıl Olur" görsünler ((((:

Şevval Elif SOLMAZ dedi ki...

Hüseyin arkadaşım benim söylemek istediklerimi söylemiş gerçi ama marketlerde görürüz ya poşetlerin yanında sağında solunda bir sürü sahipsiz fiş vardır.Bu vatandaşımızda o şekilde bırakıp çıkıyor büyük olasılıkla.Çünkü kasiyer arkadaşımız o kasadan çıkışı yapılmış herşeyi belgelemek zorunda.Birde şu var bu telaşlı(!) arkadaşlarımız dağ gibi kasiyer kızı sallamıyor da(o garibimde kendi çapında şaşırma,gülme gibi mimikler yapadursun) bir fişemi tenezzül edecek peeeeh!! :P

diLék dedi ki...

ya bu fiş olayına farklı bir çözüm bulunmalı bence, otomatik bir sistem ile kağıt israfına gidilmeden barkotu okutulup ücreti girilen herşeye, yani mağazadan çıkışı olan herşeye "fiş" kesilmeli ama online olarak, kağıt olarak değil...
ne gerek var çöpe ağaç atmaya !!!
günde ne kadar fiş kesildiğini de düşünürsek gel gör giden ağaçları ...

blacklebron dedi ki...

(et)Omarcan dikkat ettiysen bu sistemi 5-6 ay öncesinde falan çıkardılar .. Ve yine dikkat ettiysen artık emeklilerden sonra çalışanlar da fiş toplama adetini rafa kaldırmış vaziyette .. Yani artık devlet fişi müşteriden değil direk olarak işyeri sahiplerinden talep ediyor .. Hatta fiş bile talep etmiyor .. Direk girdi çıktı bilgilerini her sene sonunda istiyor .. Yani velhasılı kelam o reklamda ve gerçeğinde artık önemli olan müşterinin fişi alıp almaması değil o işyeri sahibinin o alışverişi belgelere dürüst bir şekilde yansıtmasıdır .. Anlaşılması muhtemel bir yazı yazdığımı düşünmeden edemiyorum ((:

Ömer dedi ki...

(et)Blacklebron,
" Gelir İdaresi Başkanlığı’nca Yeni Bir Rehber Daha Hazırlanmıştır. “Alışverişlerde Belge Almanın Önemi” (Neden Fiş Fatura Almalıyız?) " Konulu yazıyı ve hazırlanan broşürü okuyu versen şu linkten Gelirler İdaresi Başkanlığı
sonrada bizi bi' kez daha bu konuda aydınlatıversen mümkünse...
Ha birde Şu haberi de okuyup, iki yazı ile yukarda yeralan yorumundaki bilgileri harmanlayıp bizi bir kez daha aydınlatıversen... mümkünse tabi (:
(et) Dilek;
dediğin çok doğru ama yapılabilecek alt yapıyı kurmak imkansız gibi bir şey... Marketlerde bu kolay belki ama küçük esnafta bu tarz bir sisteme çok zor geçilir...

Aslı senin dediğin diğer önemli hususu da kafamda şekillendirip bir konu başlığı olarak yazacağım beklemede kal((:
(et)Şevval;
Aynen, "O, telaşlı(!) arkadaş" yani O, koooccaaaaa bir Trink Saati olan kişi, gidipte bir kağat parçasına mı tenezzül edecek değil mi...Dediğin gibi Peeehhh peeeehhh...